Popular Post
Recent Post

Saturday, December 30, 2006

Det började en gång för länge, länge sen ....


Så här i slutet på året ska man ju titta tillbaka lite. Jag råkade av en händelse titta väldigt långt tillbaka - till hur det hela började med mitt fotograferande. Några bilder från 1959 - Gröna Lunds Bellmansspel - mitt första medvetna fotoreportage. Vem som var Bellman resp Ulla Winbladh ska jag försöka att ta reda på, för mig var bilden viktigare än namnen på personerna, kanske var jag också för blyg för att fråga. Och säkert visste jag det då, det var ofta kända personer som gestaltade huvudpersonerna.
Själv minns jag bäst det år då Christina Schollin var Ulla och jag själv hade en liten statistroll (som tjuvpojke) i Jackie Södermans uppsättning av det årets spektakel på Gröna Lunds stora scen. Hon var så vacker att säkert fler än jag blev förälskade under repetitionerna. Anledningen att jag blev engagerad i Bellmansspelen var att min far varje år hade till uppgift, som gammal sjöman, att rusta och se till framförandet av den gamla båt som fördes genom Djurgårdsbrunnskanalen som upptakt till paraden till Gröna Lund.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...